O fim do mundo
Basil Da Cunha, Switzerland, 2019o
The eighteen-year-old Spira returns from reform school to the slummy Lisbon immigrant district of Reboleira, where he has to find his place again among the remains of his family, childhood friends, a childhood sweetheart, petty criminal adversaries and entanglements. He remains silent, observes, hesitates, and through various deeds gradually grows back into the fragile community.
In an area facing demolition, Da Cunha casts locals in his film. He glorifies them in their complex humanity, capturing their beauty despite the perverse logic that drives them. By recording their gaze, he gives them a voice. With no hope on the horizon, Spira tries to see beyond it. He moves through the neighborhood like an angel − a dark angel. Staying close to bodies and the glimmer of the night, the film adopts the melancholy pace of the ancient tragedies.
Tizian BüchiAus dem Blick und Geist des Dokumentarfilms destilliert der portugiesisch-schweizerische Regisseur Basil Da Cunha dieses karge, stimmungsstarke Drama über einen jungen Kleinkriminellen kapverdischer Herkunft, der nach Jahren in der Erziehungsanstalt im Lissaboner Armenviertel seiner Kindheit wieder Tritt zu fassen sucht. Die Schauplätze und EinwohnerInnen des ImmigrantInnen-Quartiers Reboleira sind dabei die eigentlichen Hauptfiguren, doch Da Cunhas beobachtender Blick bleibt nicht im Dokumentarischen verhaftet. Mit szenischer Verdichtung, durchdachter Farbgebung und starken LaiendarstellerInnen schält er die Linien eines vorgezeichneten Wegs heraus, gegen den sich sein vorerst zaudernder Held mit Taten statt Worten zu stemmen versucht.
Andreas Furler