Ceux qui travaillent
Antoine Russbach, Switzerland, Belgium, 2018o
The father of five, Frank, has worked his way up and has become a highly paid freight ship scheduler who is there for the company day and night. After he has forced a criminal decision in a stressful situation, he suddenly finds himself on the street and conceals it from his environment. While he does everything in his power to find a new job as quickly as possible in order to maintain his family's accustomed standard of living, he feels the constraints of competition and the alienation from his loved ones more and more.
The award for the best Swiss feature film of the year came at the end of March 2019, arguably late for the Geneva newcomer Antoine Russbach. The Locarno Film Festival had already sunk his magnificent first feature-length film into a sub-section the summer before, and among the cinema audience its class was largely lost in the mass of mediocre art house films that flood the cinemas year in, year out: Who wants to see a film about the daily work of a hard-boiled manager who rightly loses his job and then his ground under his feet? But Ceux que traivaillent like no other recent film sums up what the unleashed competitive society is sick of. With an impressive knowledge of the milieu and an immaculate crew, Russbach initially shows mercilessly dry how someone who knew no pardon himself becomes an outcast, an applicant and a petitioner. A small cabinet piece of subtle cinematic poetry is the final third, in which Russbach almost imperceptibly unhingles reality and turns the fable into a parable about the price we are prepared to pay for prosperity. It's high time for the discovery of this great little film, which cunningly undermines all our hopes for the usual purifying dramaturgy.
Andreas FurlerWas im Beschrieb klingt wie noch ein Film über einen Manager in der Krise, erweist sich als grossartige, subtile Studie darüber, was der Kapitalismus aus uns macht. Ein überragender Olivier Gourmet belebt die Hauptfigur in all ihren Widersprüchen. Sein Frank Blanchet ist unerträglich, aber als einziger ehrlich zu sich selber. Mit seinem ersten Spielfilm ist dem Genfer Antoine Russbach ein Meisterwerk gelungen.
Jean-Martin BüttnerFace au désarroi de cet homme taiseux et réservé, Antoine Russbach nous livre une mise en scène glaçante, sans artifice, lui qui utilise sa caméra au plus près du visage de son acteur principal pour en souligner toute l’opacité du rôle. À vrai dire, Olivier Gourmet n’a pas besoin de dire grand-chose pour nous bouleverser. Pourtant fictif, Ceux Qui Travaillent transpire toute la férocité actuelle du monde du travail. À défaut de paraître parfois minimaliste, ce premier film marque par l’aspect juste et implacable de ses propos, rendus d’autant plus forts par l’interprétation d’Olivier Gourmet.
La RédactionCeux qui travaillent est un film esthétiquement éthéré et cruel, presque irréel, où l'image d'une Genève de carte postale s'unissent à des fragments entrevus d'open spaces hypermodernes et déshumanisés. Frank, magistralement interprété par Olivier Gourmet, l'antihéros de cette histoire à bien des égards tragique, mais aussi et surtout extrêmement réaliste, est parfaitement mimétique de ce décor à la beauté aseptisée. Ceux qui travaillent est un film puissant qui fait réfléchir à l'absurdité d'un monde qui n'accepte que la réussite, mais à quel prix !
Muriel Del DonGalleryo





